U polárního kruhu

Bářiny zážitky z Luleå

Je Švédsko (sociální) ráj?

Švédské postřehy — 00:23 , 09.09.2007

Marně teď vzpomínám, kolikrát jsem doma přes prázdniny vysvětlovala, proč nehodlám ve Švédsku zůstat. Překvapilo mě, že si spousta lidí Švédsko představuje téměř jako předstupeň ráje a nechce se jim věřit, že se někdo u brány nebeské jednoduše otočí a jde pryč. Lámala jsem si hlavu, proč to tak je, a myslím, že jsem na to přišla.

Začíná to už na škole, ve které se učíte, že Švédsko patří mezi státy blahobytu. Učitel vám vysvětlí, že v těchle státech se mají všichni výborně a za to se platí trochu vyšší daně. Celkově to zní víceméně jako dobrý nápad. Švédsko se taky ve většině pozitivních žebříčků vyskytuje na špici - nízká korupce (šestá nejnižší na světě, ČR je 46.), vysoká předpokládaná délka života apod. Některé věci má Švédsko perfektně vyřešené - jako například péči o děti bez rodičů (neexistují zde dětské domovy).

Nějak automaticky se proto předpokládá, že když je Švédsko dobré v tolika ohledech, platí to automaticky i na všechno ostatní. V novinách se pak například dočtete, že by Česká republika měla rezignovat na snahu reformovat zdravotnictví po svém a převzít namísto toho celý výborně fungující švédský systém. Zajímalo by mě, jestli by ministr, který by tuhle myšlenku prosadil, přežil ve funkci první týden. Lidé, kterým by řekli, že si mají přijít na rentgen za dva měsíce, na zátěžové EKG za rok a k doktorovi, když je jim špatně, za týden, by ho totiž podle mě ukamenovali během pár hodin.

V článcích popisujících Švédsko se také dočtete o obrovských sociálních výhodách, které stát svým občanům poskytuje. A jak je to doopravdy? Do důchodu se zde chodí v 65. Mateřská se platí po dobu 16 měsíců ve výši 80% platu (do určitého limitu). Nemocenskou vyplácí prvních 14 dní zaměstnavatel, přičemž za první den nemoci nedostává zaměstnanec nic. Dovolená je (myslím) 6 týdnů. Pro pracující je to solidní zabezpečení, ale výrazně se neliší od toho, co se poskytuje v ČR.

Pokud ale pracovat nechcete, oproti jiným státům máte dost možností, jak toho dosáhnout. Až do minulého měsíce jste třeba mohli jít na nemocenskou kvůli syndromu vyhoření, nebo lehké depresi. Nová vláda tyhle pravidla trochu zpřísnila, okamžitě za to ale byla tvrdě zkritizována. V roce 2006 žilo ze sociálních dávek přes milion Švédů ve věku od 20 do 64 let, 550 tisíc lidí pobíralo invalidní důchod a dalších půl milionu lidí bylo v předčasném důchodu - 68 tisíc z nich ve věku mezi 20 a 40 lety. Jít do důchodu už ve dvaceti, to je docela terno :-)

Pokud si tedy představujete ráj jako místo, kde budete mít k dispozici široké opravené silnice, spoustu dětských hřišť, cyklostezky, čisté ulice a dobré možnosti vzdělávání, ale zároveň budete ze svých daní živit aspoň jednoho nezaměstnaného, pak je Švédsko trefa do černého. Pokud vám ale vyjmenované výhody nevyváží skutečnost, že svou prací štědře podporujete armádu nepracujících, zkuste hledat jinde.

21 Comments »

Comment by Petr

9/09/2007 @ 1:12 am

já bych tam taky asi nechtěl natrvalo žít,ty jejich domky se mě moc nelíběj….syndrom vyhoření…a lehký deprese….to by musel jít na nemocenskou asi každý…snad kromě Lenky Katily.

Comment by Bára

9/09/2007 @ 11:52 am

Mně se ty dřevěný domky zase líbí, ale žít bych tady natrvalo nechtěla hlavně proto, že většina mých přátel a rodiny je v ČR a to se těžko čímkoli vyvažuje.

Comment by Lenka

9/09/2007 @ 12:03 pm

Nezapomenu na to, kdyz mi tricetilety hoch nemakacenko pracujici u policie s radosti zvestoval, ze kvuli porezane slase na palci u leve ruky dostal invalidni duchod. A ma vystarano.V Cechach podotykam. Mozna by bylo zajimave srovnat s ceskou statistikou. Vetsinou to tak byva, ze pokud je clovek zdravy, silny a vydelava dobre penize, nehodla zivit ty “budizknicemy” co potrebuji invalidni duchod. Karta se ale velmi rychle otaci, pokud se opravdu clovek invalidou stane, narodi se postizene dite ci prijde jina katastrofa. Nechci tu hajit ty, kteri jsou opravdu nemakacenka a flakaji se za moje penize. Ale je dobre, ze existuji jiste socialni jistoty.
No a Petre, kdyz uz si me tu beres do ust, mozna ze by ses na nejakeho lekare mel obratit. Ale nedelej to prosim te ve Svedsku, tady bys nedostal nemocenskou ale napravne vychovnou skupinu III.

Comment by Bára

9/09/2007 @ 4:50 pm

Lenko, já samozřejmě netvrdím, že by stát neměl vyplácet invalidní a jiné důchody, ale mělo by se zminimalizovat jejich zneužívání. Českou statistiku jsem taky našla - plný invalidní důchod - 333 tisíc lidí, částečný - 172 tisíc. Do předčasného důchodu se může jít, pokud člověku scházejí do dosažení řádného důchodu maximálně 3 roky. Počet nezaměstnaných je 275 tisíc. Bohužel jsem nenašla celkový počet lidí žijících na sociálních dávkách. Celkově jsou ty čísla nižší než tady, čímž neříkám, že v ČR se systém nezneužívá. Jen tady se zneužívá ještě víc. A pracující to samozřejmě zaplatí - složená daňová kvóta (všechny daně, které člověk zaplatí) byla v roce 2005 ve Švédsku 59,1%, v ČR 41,5%.

Tím nechci Švédsko kritizovat, jen říct, že ani tady neobjevili perpetuum mobile, kterým nasytí všechno obyvatelstvo a nikdo to nezaplatí, jak se občas někdo domnívá.

Comment by Petr

9/09/2007 @ 5:13 pm

Ale to je přece známá věc že ten jejich společenský systém “Lidový dům”(folkhem)nefunguje.Stejně je to jenom díky tomu že ve švédsku vládla levice v podstatě od 30let a vymýšlela sociální výhody na jedný sraně a vysoký zdanění na straně druhý.A zkrátka se zjištuje že Aktiebolaget Sverige nemá úspěch(i když to dlouhou dobu vypadalo na zdařilý projekt)…myslím že tvrdý kapitalismus z minimem sociálních výhod na straně jedný a malým zdaněním na straně druhý je ta pravá cesta k prosperitě.

A jinak lenko já chtěl jenom dát najevo že ty jsi tak pozitivní člověk že podle mě nepřichází v úvahu aby ty jsi trpěla syndromem vyhoření ..nebo lehký deprese…a tu trojku beru…jenom mě to nejde pořát dohromady s tou nedemokratičtější zemí na světě…to tam zavíráte lidi za jejich názory…to by potom ze mě byl politickej…

Comment by Bára

9/09/2007 @ 5:19 pm

Petře, jestli je řešení jen ve tvrdém kapitalismu s minimem sociálních výhod si taky nejsem jistá, protože bych se někdy v budoucnu opravdu nechtěla rozhodovat, jestli mám na pobyt v nemocnici nebo ne, jak se to dnes děje např. v USA. Já jsem pro střední cestu, obě krajní cesty přináší velké nevýhody.

Comment by Lenka

9/09/2007 @ 7:16 pm

Barci, naprosto s tebou souhlasim. Diky za ta ceska cisla, to je zajimave si porovnat.
Petre, vis velmi dobre co jsem tim myslela. Nazory muzes mit samozrejme jake chces, ale nesmis nikoho svymi vypady urazet a rasove diskriminovat. A pokud jde o tu moji pozitivitu, ja jsem to pochopila, neboj.

Comment by tatka

9/09/2007 @ 11:39 pm

Zajímavá čísla Báro, jen jako tvor, který neví přesně co znamená termín “složená daňová kvóta”: Je to číslo nějak zprůměrované pro skupinu lidí od určitého věku a zahrnuje jen daně přímé nebo daně přímé + nepřímé?
Tj., je to míněno např. s nebo bez DPH, které každý platíme při jakémkoli nákupu zboží, potravin a služeb (mimo - nebo se snížením - u prodejců, kteří to co kupuji sami vyrobí a nejsou plátci DPH) nebo uvedené číslo je včetně tohoto skrytého DPH a včetně podobných daňových a odvodových pastiček?

To číslo Tebou uvedené u ČR dost přesně souhlasí s halasně udávaným datem, nevím kdy přesně na přelomu května-června, kdy televize na všech kanálech jako první zprávu uváděla, že od tehdejšího dneška si každý vydělává do konce roku už jen na sebe.

Comment by Lukas

9/09/2007 @ 11:55 pm

Tatka: Predpokladam, ze jsi ten muj tatka :-)

Ano, je to presne tak, je to to stejne jako den danove svobody. Melo by jit o pomer HDP k celkovym vydajum statu (zhruba). Tzn. Jsou tam zapocitane vsechny dane, prime i neprime, vcetne socialniho, zdravotniho a nemocenskeho pojisteni. U tech pojisteni si nejsem jisty, jak je to treba v USA, kde jsou privatni pojisteni.

Comment by Bára

10/09/2007 @ 12:03 am

Nejsem si úplně jistá metodikou výpočtu, ale měla by být srovnatelná pro všechny země, které se posuzují. Je to zprůměrované na běžného daňového poplatníka, takže samozřejmě někdo odvede víc a někdo míň, ale dá se z toho dobře odvodit celková výše daňového zatížení právě proto, že zahrnuje všechny daně včetně DPH (předpokládám, že se snižuje o to, co se na DPH vrací) i veškeré další odvody, o kterých většina lidí ani neví, že je platí. Údaj přepočtený na den daňové svobody se pak dá lehce zpopularizovat v médiích. A případně i oslavit :-)

Comment by Monika

20/09/2007 @ 7:31 am

Ahojky Barus, nechces na toto tema napsat po navratu nebo jeste pred nim nejaky clanek? Ja myslim, ze napriklad ctenari Mezinarodni politiky (napr. ja:-)) by si to radi precetli. Koneckoncu je tam kazdou chvili neco o soc.systemech v ostatnich zemich, ale jejich autori tam ve vetsine pripadu ani nepobyvali, proste jen potrebuji akademickou carku za publikaci:-)

Comment by Bára

28/09/2007 @ 12:27 am

Mončo, jsem ráda, že ses ozvala. Snad to znamená, že tě ještě Indie nezmohla :-) O článku popřemýšlím, chtělo by to asi probrat dostupné zdroje, tady jsem čerpala hlavně z novinových článků, které nejsou pro vědu úplně to pravé. Ale zkusím něco najít.

Comment by petr macha

9/10/2007 @ 6:18 pm

Tři izolované poznámky někoho, kdo se do Švédska chystá nikoliv za sociálním státem.
1. Ptal jsem se přímo na švédském “finančním úřadu”, jak se daní kapitálové výnosy. V ČR musím spočítat všechny ziskové obchody a ty zdanit. Ve Švédsku si od ziskových mohu odečíst ztrátové a zdanit jen rozdíl. Kde zaplatím víc přes vyšší sazbu daně ?
2. Pronajímal jsem byt a po ukončení nájmu se přiopilý nájemník vrátil, vykopl dveře a sdělil, že by tady rád bydlel dál. Když jsem zavolal policii, řekla mi, obych problém řešil v občanskoprávním sporu. Trval jsem na trestním oznámení, sousedé dosvědčili, kdo dveře vyrazil, otrávení policisté na byt zaklepali, stále přiopilý chlapík tvrdil, že on tady být může a podpis na výpovědi prý není jeho. Hádejte, jaká byla reakce policistů. Poradili mi, abych mu své stanovisko poslal ještě jednou doporučeně.
3. Loni nám z českého berňáku došlo penále 170,-Kč. Na dotaz nám berní úřednice sdělila, že je chyba v zákoně, měsíc jsme si nemohli odpočítávat odečet za děti. To penále je tedy za chybu (státního aparátu). Za 14 dnů nám došel daňový přeplatek ze Švédska. Berňák nám tam platbu sám přepočítal a přeplatek zaslal do ČR.

Vím, že jsou ve Švédsku tabulkově vyšší daně. Ale docela se tam těším.

Comment by Bára

9/10/2007 @ 10:49 pm

Petře, díky za poznámky. O zdanění kapitálových výnosů tady jsem nic nevěděla, rozhodně je to zajímavé. Není ale u nás daň stejně nulová, když držíš akcie nebo podílové listy víc jak šest měsíců? Pokud si tedy ve Švédsku nemůžeš odečíst případnou ztrátu i z ostatních příjmů (předpokládám, že to asi možné nebude), pořád platíš v ČR míň.

S pronájmem je to u nás pořád bohužel tak, že jsou přehnaně chráněny zájmy nájemníků a na pronájmce se kašle. A berňák se bohužel reformuje taky příliš pomalu.

Comment by Ondrej

26/09/2009 @ 8:45 am

Ahoj, nevim odkud jsou tve zkusenosti se svedskym zdravotnictvim. Ja jsem za minuly pulrok byl zde u lekare trikrat (vzdy jako doprovod), z toho dvakrat v Solleftea a jednou v Ostersund a ani jednou jsme na nic necekali tyden atd. Jenom k zubari nas poslali o par kilometru dale. Tim ovsem netvrdim ze je mistni zdravotnictvi lepsi nez to ceske, pouze si myslim, ze situace neni az tak dramaticka jak popisujes :-)

Comment by Bára

28/09/2009 @ 11:35 am

Ahoj Ondro, jsem moc ráda, že máš se švédským zdravotnictvím lepší zkušenosti než já. Čekací doby, které jsem popsala, jsme všechny zažili na vlastní kůži. Ale je možné, že v jiných městech je situace lepší. Přeji hezký pobyt ve Švédsku!

Comment by Ivana

25/11/2009 @ 10:20 am

Hej! Prave som sa dostala na vas blog a velmi ma zaujal. Ja som vymenna studentka zo Slovenska posobiaca na rok vo Svedsku. Predtym som Svedsko povazovala za vrchol raja, za tu najlepsiu krajinu na zivot, ale po 3 mesiacoch zistujem, ze to tak vobec nie je… Preco si isla na vysku tak vysoko na seveeer? Kde je taka zima? uuuuf :D

Comment by Bára

25/11/2009 @ 4:14 pm

Ahoj Ivano, tak vysoko na sever jsem šla proto, že škola nabízela studijní program, který mě hodně zajímal. Navíc jsem už předtím rok žila ve Finsku a věděla, že zima se dá zvládnout a sever mě lákal. Užij si zbytek pobytu ve Švédsku!

Comment by Alena

3/01/2010 @ 6:53 pm

Ahoj, velmi pekný blog nasla som ho náhodou keď som hľadala niečo o švédčine. Rozmýšľam totiž ze sa ju začnem ucit a preto zisťujem ze ci je lahká. Za ako dlho myslis ze sa dá naucit po svedsky tak ze vies aspon trosku komunikovat ? predpokladám ze nemá tazku výslovnost. kde vsade sa hovorí po svedsky?

Comment by Bára

5/01/2010 @ 7:27 pm

Ahoj Aleno, děkuju :-) Švédsky se mluví ve Švédsku a v některých částech Finska, ale norština a dánština je švédštině dost podobná. Výslovnost u švédštiny není příliš těžká, ale chvíli trvá než si zvykneš na výslovnost některých písmen jako k a g. Jak dlouho trvá naučit se základy je těžká otázka. Já jsem byla schopná něco říct po pár hodinách, ale víc mluvit jsem uměla až po několika měsících. Na slušnější konverzaci to ale pořád nebylo. Někdo jiný byl ale schopný naučit se mluvit za tři měsíce. Záleží na prostředí a motivaci.

Comment by prectu

14/01/2010 @ 2:43 pm

zajímavá filozofie - ráj, co to jako má být? a proč po něm toužíte?
podle mě je ráj nuda, život jsou problémy a jejich překonávání (ne že bych to tak chtěl:)
Opravdu chcete pohodlný život? nevěřím!

ale konkrétně:
asi nemá smysl, řešit zda jsou ty čísla (počty lidí a procent) srovnatelné - je to příliš komplexní a každý do toho zahrnuje odlišné věci. Nemusíto být přímo negativní záměr, ale těžko porovnávat daně když přitom porovnáváte např. německé dálnice a naše, u nich jsou ¨zadarmo¨-bez poplatku a u nás je poplatek dokonce dražší než v Rakousku (a chtěl bych vidět jak by jsme stavěli dálnici v Alpách my…). Jasně že někteří namítnou - za to můžou komunisti:) Snad už bychom mohli vzít zodpovědnost za své činy do svých rukou… (jen můj názor, neurážejte se:)

takže obecně:
k tomu sociálnímu ¨ráji¨: nemakačenko a budižkničemu- tyhle formulace asi používají lidé kteří ostatní hodnotí dle jejich finančního přínosu - dle peněženky. Nic proti tomu kdyby se dalo vše spočítat…
Mám na mysli vlastnosti lidí, které dosud neměříme. Asi většina ví co mám na mysli.
A co je to zneužívání?
tedy souhlasím s názorem Lenky
Petr: myslím že tvrdý kapitalismus z minimem sociálních výhod na straně jedný a malým zdaněním na straně druhý je ta pravá cesta k prosperitě.
Ano s tím také souhlasím. Cesta k prosperitě to jistě je. A je i lepší cesta - rovnou lidi zotročit, nepotřebné vybít…
Humánní systém nikdy nemůže vítězit v ekonomické sféře s necitlivým nátlakem. Proto v historii vítezili barbaři… My evropané jsme zotročili černochy, vyvraždili indiány a okradli je! Ale vyrovnat se s nimi už nechceme, museli bychom jim vrátit to co už věky považujeme za své soukromé vlastnictví… raději at pracujou nemakačenkové…
Jde o to zda nám (tedy komu? většině, a co s menšinou?) jde o nejvyšší HDP, či jiný ukazatel, nebo o ¨něco¨ trochu jiného…

Takže Báro a další, pokud máte sociální cítění není se za co stydět, i když to nyní není právě populární. Nemusíte říkat, že cesta je někde mezi tím, abyste zmírnila hrany. Ale pokud si to opravdu myslíte, tak je to Váš názor.

A co je tedy to perpetum mobile? :-) ))
Vy všichni máte pravdu! Vážně! Jen se na to nedíváme ze stejného úhlu, ale to všichni víme.
Co byste udělali, kdybyste mohli zmáčknout knoflík a dostali byste třeba milion korun? ale někde na světě by zemřel člověk kterého vůbec neznáte?
Pokud život měříte na HDP pak zmačknete…
Co když ale zemře lékař, který měl objevit lék na smrtelnou nemoc vašeho dítěte, matky, nebo sestry?…
to vám ten milion pěkně zhořkne…
a co když je to jen student kterýho přávě vylili ze studií a je nezaměstnaný, bez praxe, bez vzdělání a nikdo ho nechce? Prostě nemakačenko, budižkničemu…
Nevěříte? I Darvina vyodili ze studií medicíny a proto se upsal na loď a tak se dostal na Galapágy, a na základě této zkušenosti vytvořil teorii ¨O vývoji druhů¨… která změnila boha v opici’-)))
A tak by se dalo pokračovat donekonečna.
Jde jen o to zajímat se o věci kolem sebe abychom je pochopili…

A můj názor:
Každý máme rodinu a tam žádný kapitalismus neplatí!
A my lidé jsme jedna velká rodina. (Dle nových genetických výzkumů, všichni evropani pocházejí od 7 matek…)
Nemilujete svou matku proto, že vydělává peníze, a neopustíte jí když je přestane vydělávat. Nežádátě od dětí aby byly ekonomicky užitečné. Milujete je i když Vás mnoho peněz stojí! Jste lidé, je to přirozené a humánní. Ale jsme více zvířata, než lidé. Lidmi jsme jen cca 30 000let, vše předtím jsme byli zvířata, krutí jako je krutá příroda. Proto pro nás není snadné být najednou člověkem. Ale náš vývoj není ukončen, je to na nás kam se vyvineme. Ale máme největší výtvor evoluce - mozek, tak jej používejme!

A co je to zneužívání? Když někdo nezvládá v tomto stresujícím režimu žít jako ostatní? Nebo někdo kdo legálně půjčuje peníze za 40% a více, kdo profituje z pouhého vlastnictví. Kdo získal majetek bez práce a jen chodí hrát golf? Ne, nikomu nevadí nemakačenkové, co sedí na zlatý truhle…

Pokud by sociální systém státu neexistoval, pak bychom sice měli vyšší příjmy, ale museli bychom, živit naše staré rodiče - důchodce (protože si to zaslouží) a zárověn bychom museli, živit manželky na mateřské (protože dělají tu nejdůležitější činnost) a zárověň bychom museli živit své děti. Ale také bychom se museli starat o své okolí, silnice, parky a vše co je dnes ¨zadarmo¨.
Takže já si myslím, že nejde o to jaké máme daně a kolik nám stát ¨sebere¨, ale jen o to jakými toky to poteče…
Takže mnoho rozruchu pro nic.

Pokud chceme něco změnit, neberme důchody důchodcům, ale zamysleme se kde se jich část ztrácí zbytečně… a to je v kapsách některých úředníků, politiků-napříč tzv. spektrem…
PS: nejlíp se kradou ty peníze, které nemají majitele a vlastně nikdo je nehlídá (to je poučení ze socializmu)

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>